دستورالعمل نقل و انتقال کارآموز سال98

دوشنبه 28 مرداد 1398

دستورالعمل نقل و انتقال کارآموز

باسمه تعالی

ماده 1)

کارآموز می­تواند به یکی از دو صورت زیر درخواست نقل و انتقال کند:

الف) به استناد يك يا چند مورد از موارد زير:

  1. سکونت و اشتغال رسمی، پیمانی یا قراردادی تمام­وقت در موسسات و نهادهای موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری شوهر یا سرپرست خانواده درخواست­کننده در حوزه انتقالی مقصد
  2. بیماری صعب العلاج درخواست کننده، همسر یا افراد تحت تکفل وی که در شهر مبدأ امکان پیگیری مراحل درمان وجود ندارد.
  3. تحصیل درخواست کننده یا شوهر وی در دوره­های حضوری دانشگاه­های دولتی

تبصره – در صورتی که درخواست انتقال به مقصد مرکز استان نباشد، به استناد تحصیل درخواست کننده یا شوهر وی در دانشگاه اعم از دولتی و غیردولتی و نیز به استناد سکونت و اشتغال زوجه موضوع بند «1» یا هرگونه اشتغال شوهر می­توان درخواست انتقال را ثبت کرد. در این موارد هزینه انتقال معادل هزینه انتقال از نوع «ب» محاسبه خواهد شد.

ب) کارآموز می­تواند حسب مورد به تشخیص کمیته یا کمیسیون مرکزی کارآموزی با کسب حداقل 100 درصد نمره قبولي آخرين نفر بدون احتساب سهمیه از حوزه انتقالي مقصد، درخواست انتقال کند.

ماده 2)

انتقال به مقصد استان تهران و شهر تهران جز در موارد زیر امکان­پذیر نمی­باشد:

أ- درخواست کننده یا همسر یا افراد تحت تکفل وی دچار بیماری صعب العلاج شده و مراحل درمان در استان محل اشتغال امکان­پذیر نباشد.

ب- درخواست کننده، شوهر یا سرپرست خانواده وی جهت انجام تحصیلات عالی کارشناسی ارشد یا دکتری در دوره روزانه یکی از دانشگاه­های دولتی شهر تهران پذیرفته شده باشد.

ج- سکونت و اشتغال رسمی، پیمانی یا قراردادی تمام­وقت در موسسات و نهادهای موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری شوهر یا سرپرست خانواده در تهران باشد.

تبصره – در صورت انتقال کارآموز به شهرستان­های استان تهران، تمام تکالیف کارآموزی مگر دوره مراجع قضایی مختص شهر تهران، باید در شهر مقصد انجام شود.

ماده 3)

در خصوص هریک از دلایل و مستندات انتقال که نیاز به گواهی یا مدارک مثبته می­باشد، تهیه و ارائه موارد مزبور برعهده درخواست کننده می­باشد. ارائه گواهی پزشک معالج، مدارک بیمارستانی و ... در صورت درخواست به استناد درمان الزامی است. همچنین کمیته استانی و کمیسیون مرکزی می­توانند علاوه بر استعلام از مراجع مربوطه، از پزشکان یا کارشناسان معتمد جهت اخذ نظر کارشناسی دعوت به عمل آورند.

ماده 4)

انتقال کارآموز درون استان به هر مقصدی جز مرکز استان با تأیید کمیته کارآموزی بلامانع است. در صورتی که درخواست انتقال به مقصد مرکز استان باشد موضوع باید به تأیید کمیسیون کارآموزی مرکزی برسد. در مورد انتقال به مقصد خارج از استان با تأیید کمیته­های کارآموزی استان­های مبدأ و مقصد و تأیید نهایی کمیسیون کارآموزی مرکزی صورت می­گیرد.

تبصره – نظر کمیسیون استانی قابل شکایت در هیأت مدیره مربوط می­باشد و هیأت مدیره موظف است در اولین جلسه به موضوع رسیدگی و نظر قطعی خود را اعلام نماید. همچنین در صورت تأیید انتقال توسط کمیته کارآموزی مبدأ و رد آن در کمیته کارآموزی مقصد، مراتب اعتراض ظرف مدت 10 روز در کمیسیون مرکزی کارآموزی قابل طرح است. در هر حال نظر کمیسیون مرکزی قطعی و غیرقابل اعتراض است.

ماده 5)

انتقال کارآموز صرفاً به صورت مهمان و در طی دوره کارآموزی اعتبار دارد. کارآموز در هنگام درخواست انتقال کتباً متعهد می­شود تا پس از اتمام دوره کارآموزی، در همان حوزه قضایی محل پذیرش خود فعالیت خواهد کرد.

ماده 6)

کمیته­های کارآموزی و نیز کمیسیون مرکزی کارآموزی باید در بررسی هر درخواست، ضمن بررسی و راستی آزمایی دلایل و مستندات ابرازی، نمرات کسب شده متقاضی در آزمون و سوابق تحصیلی وی، شرایط موجود حوزه قضایی مقصد نظیر امکانات مراجع قضایی، تعداد وکلای سرپرست و مواردی از این قبیل را مورد توجه قرار دهد.

تبصره – در هنگام تصویب انتقال کارآموز باید تدابیری اتخاذ شود تا کارآموز با الزامات فعالیت در حوزه قضایی محل اشتغال خود آشنایی لازم را داشته باشد و انتقال وی آسیبی به فعالیت آتی کارآموز در محل اشتغال وی وارد نسازد.

ماده 7)

هزینه­های انتقال کارآموزی به شرح زیر است:

الف) هزینه انتقال درون استان یا برون استانی به مقصد غیر از مرکز استان: 10،000،000 ریال

ب) هزینه انتقال  به مقصد مرکز استان: 30،000،000 ریال

ج) هزینه انتقال به مقصد کلانشهرها: 50،000،000 ریال

تبصره 1 – انتقال­های موضوع بند «الف» ماده (1) و بندهای ماده (2) این دستورالعمل با پرداخت 50 درصد مبالغ مندرج در این ماده صورت می­گیرد.

تبصره 2 – هزینه ثبت درخواست در تمام موارد 1،000،000 ریال بوده و در صورت تأیید انتقال از مبلغ کل کسر خواهد شد و در هرحال قابل استرداد نیست.

تبصره 3 – 30 درصد از هزینه انتقال به حساب مركز، 20 درصد به حساب هیأت مدیره مبدأ و مابقی به حساب هیأت مدیره مقصد واریز می­شود.

تبصره 4 – کارآموز حتی در صورت پرداخت هزینه­های مربوط به کارآموزی در حوزه قضایی مبدأ، باید هزینه­های مصوب کارآموزی در حوزه قضایی مقصد را نیز پرداخت کند.

ماده 8)

اشخاص زیر در پرداخت هزینه انتقال به شرح زير از تخفیف برخوردار می­باشند:

أ- جانبازان، آزادگان، رزمندگانی که حداقل 6 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته­اند، همسر و فرزندان آنها و نیز خانواده شهدا، 50 درصد

ب- جانبازان بالای 50 درصد و فرزندان شهدا، رایگان

ج- اعضای بنیاد نخبگان، حافظان کل قرآن کریم و دارندگان عنوان برتر در مسابقات بین­المللی قرآن و نیز المپیاد های ملی، 30 درصد

تبصره - اشخاصی که به پیشنهاد هیأت مدیره مبدأ و تشخیص کمیسیون مرکزی کارآموزی ملائت مالی ندارند می­توانند از تخفیف یا تقسیط مصوب کمیسیون برخوردار باشند.

ماده 9)

پاسخگویی به سؤالات، تصمیم­گیری و ایجاد وحدت رویه در عملکرد کمیسیون­ها و هیأت مدیره­های استانی در موضوع نقل و انتقال در صلاحیت کمیسیون کارآموزی مرکزی است.

این دستورالعمل در 9 ماده و 9 تبصره در تاریخ 14/5/1398 به تصویب رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه رسیده است.


نوشته شده توسط:
چاپ

بازدید از صفحه 275